Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

Traditionellt svenskt hantverk = megahardcore!

Av bult - 26 oktober 2012 10:33


Hallå,

Under mina år på hoj så har jag ju stött på ett antal motorcyklister. det har varit allt från plastraketer till riktigt udda farbröder på scletna gamla ratbikes.. en problematik som dock gäller alla som åker hoj, oavsett ålder, kön, läggning och stil är problematiken att på ett snyggt och effektivt sätt kunna packa sin hoj på ett värdigt vis.

jag personligen gillar inte nitar, fransar, plast och goretex när det gäller packväskor, utan min personliga smak är att det ska vara naturmaterial dvs. tjockt läder, plåt eller tjockt tyg typ "militärsäckar"...

ett märke på väskor som alltid varit tidslöst samt kännt för sin enorma kvalitet är "lejonkulan".. Lejonkulans väskor tenderar att bara bli snyggare å snyggare ju mer dom färdats på våra vackra vägar.


nu kommer jag dock till kärnan av detta inlägget... jag har nu granskat en jädra massa väskor hos olika tillverkare och kommit fram till att konstruktionen på en väska inte är särskillt komplicerad, så länge man använder bra material.


därför har jag nog i åtanke att under vinterns kalla månader göra min egna väska.. tänk va kul det vore att få en komplimang för sin väska, och då kunna säga att "den har jag gjort själv, tack så mycket"!


min väska ska vara i brunt läder. och jag har idag snackat med en leverantör av just detta... det kommer givetvis inte att vara något som i slutändan blir billigare än att köpa en väska, men jag tror att det kommer kännas mysigare att packa i en hemgjord väska...


en inspirationsbild på den väskan jag eventuellt kommer att göra är denna, det är lejonkulans "nightrider" och den kostar ca 3800kr

 


efter ett samtal med en supertrevlig tjej på "Tjäder Läder" ( www.tjaderlader.se ) så stod det klart att det är "fettat remläder" av standard kvalitet som lämpar sig bäst för sadelväskor. tjockleken på denna typen av läder är 3-3,5 mm och i den ljusbruna färgen som jag önskar så kostar det lädret 163 kr kvadratfoten. till min väska så skulle jag tippa att det går en hel hud (ca. 20 kvadratfot) därför så kommer materialet, frakt samt vanlig läderfett till min väska att kosta ca. 3800kr den också.


inom kort så kommer jag att ladda upp bilder på mitt mönster, samt en första utgåva på väskan, gjort i wellpapp.


fetch the flesh!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bult - 27 januari 2014 15:19


Tappra är nog ett adjektiv jag vill beskriva alla bultar med efter denna säsong. Så sent som på julafton var Danny ute och rejsade, i full tomtemundering och allt. Straxt därpå köpte Ian min fina dragstar, Kenny sålde sportstern och mackan sålde sin ...

Av bult - 30 september 2013 16:17

... Av någon anledning så försvann Danny i förra inlägget. Även Danny är såklart medlem med sin fina kawa. Inom kort kommer det att komma upp en kort presentation om alla medlemmar i våran eminenta motorklubb. / Ozz ...

Av bult - 30 september 2013 16:12

Ja denna säsongen har för min egna del varit kort, dock har mycket kul hänt så jag har många fina minnen att se tillbaka på nu när vinterrusket närmar sig. Vad det gäller BULT så är vi nu 10 medlemmar. Detta känns skitkul! Ozz - dragstar Paka - m...

Av bult - 2 september 2013 21:40

Ja, vad ska man säga.. Jag har helt enkelt inte haft tid att uppdatera något, man kan väl säga att jag åkt för mycket? Hur som helst så var jag iaf på kjula dragway i helgen och kollade på "Blacksmiths classic dragrace"... Vädret kunde varit bättre m...

Av bult - 25 juni 2013 11:35

Ja, på söndagen blev det mysåka... ute på dalarö visade det sig att paka försovit sig och att Richard Wolf stulit hans hoj samt hans medlemskap... see for yourselves... ...

Ovido - Quiz & Flashcards